Jorge Andres Gonzalez Burgos

Ph. D. In Sciences, Katholieke Universiteit Leuven, Bélgica, 2007..
Profesor Asociado. Departamento de Estadística.
Oficina 244.
Teléfono 23545467.
jgonzale@mat.puc.cl
http://www.mat.puc.cl/~jorge.gonzalez

Resumen

Soy estadístico de la Universidad Católica de Chile (2001), magíster en Estadística UC (2003) y doctor en Ciencias de la Universidad Católica de Lovaina (KUL), Bélgica (2007). Mi línea de investigación está orientada (pero no limitada) al modelamiento estadístico de datos provenientes de las ciencias sociales, particularmente en las áreas de teoría de tests, medición educacional y psicometría. Dentro de estas áreas he realizado investigación en modelos de teoría de respuesta al ítem, procedimientos de establecimientos de estándares y puntos de corte, modelos de ecuaciones estructurales, modelos de valor agregado, linking y equating. He realizado además investigación en identificabilidad en modelos estadísticos y métodos de inferencia considerando tanto el enfoque clásico como el Bayesiano. Actualmente, desarrollo una línea propia de investigación en el tópico de test equating.
 

Áreas de Investigación

- Psicometría
- Test equating

Publicaciones Seleccionadas

Page, G., Orellana, J., San Martín, E., González, J., Exploring Complete School Effectiveness via Quantile Value-Added., Journal of the Royal Statistical Society, Series A., vol.Series A.(in press),2016.

Wiberg, M., González, J., Statistical assessment of estimated transformations in observed-score equating., Journal of Educational Measurement, vol.53(1):106-125,2016.

González, J., Wiberg, M., von Davier, A., A Note on the Poisson's Binomial Distribution in Item Response Theory., Applied Psychological Measurement, vol.40(4):302-310,2016.

Santelices, M. V., Valencia, E., González, J., Taut, S. , Two Teacher Quality Measures and The Role of Context: Evidence from Chile. , Educational Assessment, Evaluation and Accountability., vol.in press(in press),2016.

Santelices, M. V., Galleguillos, P., González, J., Taut, S., A Study About Teacher Quality in Chile: the Role of Context Where Teacher Works and Value Added Measures, Psyhke, vol.24:1-14,2015.

González, Jorge; Barrientos, Andrés F.; Quintana, Fernando A., Bayesian nonparametric estimation of test equating functions with covariates, Computational Statistics & Data Analysis, vol.89:222-244,2015.

San Martin, E., González, J.,Tuerlinckx, F., On The Unidentifiability Of The Fixed-Effects 3PL Model, Psychometrika, vol.80:450-467,2015.

San Martin, E., González, J., Erratum to: On The Unidentifiability Of The Fixed-Effects 3PL Model, Psychometrika, vol.80:1146,2015.

San Martín, E., González, J., & Tuerlinckx, F. , On the unidentifiability of the fixed-effects 3PL model, Psychometrika., vol. DOI: 10.1007/S11336-014-9404-2,2014.

González, J., SNSequate: Standard and Nonstandard Statistical Models and Methods for Test Equating., Journal of Statistical Software, vol.59 (7):1-30,2014.

González, J.; Barrientos, A. F.;Quintana, F. A., A Dependent Bayesian Nonparametric Model for Test Equating. in New Developments in Quantitative Psychology. Presentations from the 78th Annual Psychometric Society Meeting. Millsap, R.E., Bolt, D.M., van der Ark, L.A., Wang, W.-C. (Eds.) , Springer Proceedings in Mathematics and Statistics, vol.89,2014.

González, J., De Boeck, P., and Tuerlinckx, F. , Linear mixed modeling for data from a double mixed factorial design with covariates. A case study on semantic categorization response times, Journal of the Royal Statistical Society: Series C (Applied Statistics), , vol.63(2):289-302,2014.

Marmolejo-Ramos, F., González, J. , A power comparison of various normality tests of univariate normality on Ex-Gaussian distributions, Methodology: European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, vol.9(4):137-149. ,2013.

von Davier, Matthias; Gonzalez B, Jorge; von Davier, Alina, Local Equating Using the Rasch Model, the OPLM, and the 2PL IRT Model-or-What Is It Anyway if the Model Captures Everything There Is to Know About the Test Takers?, Journal of Educational Measurement, vol.50(3):295-303,2013.

Gonzalez B, Jorge; von Davier, Matthias, Statistical Models and Inference for the True Equating Transformation in the Context of Local Equating, Journal of Educational Measurement, vol.50(3):315-320,2013.

González, J., Statistical Models for Test Equating, Scaling, and Linking, Applied Psychological Methods, vol.37(4):336-339,2013.

González, J., Bayesian methods in psychological research: the case of IRT, International Journal of Psychological Research, vol.3(1144):164-176,2010.

San Martín, E. and González, J. , Bayesian Identifability: Contributions to an Inconclusive Debate., Chilean Journal of Statistics, vol.1 : 69-91,2010.

González, J. and Tuerlinckx, F. and De Boeck, P., Analyzing structural relations in multivariate dyadic binary data, Applied Multivariate Research, vol.13(1057):77-92,2009.

San Martin, E.,González, J., Tuerlinckx, F., Identified parameters, parameter of interest and their relationship., Measurement: Interdisciplinary Research and Perspective, vol.7:97-105,2009.

del Pino, G., San Martín, E., González, J., De Boeck, P., On the relationships between sum score based estimation and joint maximum likelihood estimation., Psychometrika, vol.73:145-151,2008.

González, J., Preiss, D., San Martin, E., Evaluando el discurso docente: desarrollo de un modelo Rasch a partir de evidencia audiovisual de profesores chilenos de primer ciclo de educación básica en el área lenguaje., Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol.1(2):137-147,2008.

González, J., De Boeck, P., Tuerlinckx, F., A double-structure structural equation model for three-mode data., Psychological Methods, vol.13,2008.

González, J., Tuerlinckx, F., De Boeck, P., Cools, R., Numerical integration in logistic-normal models., Computational Statistics and Data Analysis, vol.51:1535-1548,2006.

Proyectos Seleccionados

Towards Flexible Distributional Analyses Of Reaction Time Data. Marmolejo, Fernando; Gonzalez, Jorge. Fondecyt Postdoctorado, 2015

Towards An Equitable And Fair Use Of Test Scores: Methodological Contributions On Some Fairness Assessment Procedures. Gonzalez, Jorge. Fondecyt Regular, 2015

New Statistical Methods To Ascertain High Quality Over Time In Standardized Achievement Tests. Jorge González. , 2015

Estadística Para la Política Pública Educacional: Análisis y Usos de Datos Observacionales. San Martín, Ernesto; de la Cruz, Rolando; Flores, Carolina; González, Jorge; Page, Garritt. Anillos de Investigación en Ciencias Sociales, 2011

Nonstandard Statistical Models And Methods For Test Equating. González B., Jorge . Fondecyt Iniciación, 2011

Cursos

EYP2305 Análisis de Regresión 2014 1', 2017 1', 2015 1', 2013 1'
EYP230I Análisis de Regresión 2017 1', 2015 1'
EYP2455 Análisis Estadístico Para Datos Discretos 2009 1', 2009 2', 2010 2', 2011 2'
ELM2451 Análisis Estadístico Para Datos Discretos 2008 2'
EYP2435 Análisis Multivariado 2012 1', 2010 1', 2011 1', 2013 1'
EYP2216 Estadística 2009 2'
EYP2114 Inferencia Estadística 2014 2'
EYP2405 Métodos Estadisticos 2014 2'
EPG3901 Seminario de Estadística I 2016 2'
EPG3342 Seminario de Estadística II 2016 1', 2015 2', 2013 2'
EPG3902 Seminario de Estadística II 2016 2'
EPG3343 Seminario de Estadística III 2014 2', 2015 1', 2017 1'
EPG3346 Tópicos de Estadística II 2012 2'
EPG3348 Tópicos de Estadística III 2016 2'

Estudiantes

Magíster en Estadística

  1. Leonidas Espinoza (expected, October 2016): Equating basado en polinomios de Bernstein.
  2. Constanza Cortés (graduated, 2015): Local equating y IRT Observed Score Equating utilizando la distribución Binomial de Poisson.
  3. Sebastián Arenas (graduated, 2015): Estimación de la función equating equipercentil utilizando bootstrap Bayesiano
  4. Gabriel Muñoz (graduated, 2015): Composición y análisis de los Tests de Habilidades Matemáticas y Razonamiento Cuantitativo en el marco del Programa de Inserción a la Matemática Universitaria - PIMU.
  5. Genaro Olave (graduated, 2015): A Comparison of Alternative Kernels in Equating.
  6. Gabriel Villalobos (graduated, 2013): On Bandwidth selection in kernel equating using the scores cumulative distribution functions.
  7. Gionnella Ramenzoni (graduated, 2013): Exploring the use of Epanechnikov Kernel for test equating.
  8. Constanza Rojo (graduated, 2013): The Kernel Method of Equating and its Bayesian Nonparametric Counterpart: A comparison Study Under the Equivalent Groups Design.
  9. Gabriela Estay (graduated, 2012): Characteristic Curves Scale Transformation Methods Using Asymmetric ICCs for IRT Equating.
  10. Adrián Leguina (graduated, 2010): Multiple Correspondence Analysis for the Treatment of Mixture Variables: A Survey About the Social Stratification in Chile.

Responsabilidades Administrativas

Coordinador Seminarios de Estadística (2011)

Coordinador Seminarios de Estadística (2012)

Jefe de Postgrado en Estadística (2016 - )